מאי 15, 2019

כהורים, אנחנו מוצאים את עצמנו לעיתים קרובות מנסים לשכנע את הקטנים לשמור על הסדר בחדר הילדים או בחדר הנוער. לא פעם קורה שרצפת החדר מכוסה בשכבה של בגדים שהילדים פשוט השילו מעליהם ללא מחשבה נוספת. במקרים אלו לא תמיד עוזר להתרגז או לכעוס – הילד לא בהכרח יודע מה מצופה ממנו ויש צורך להדריך אותו ולסייע לו לסגל לעצמו הרגלי סדר בריאים. כחלק מתהליך זה מומלץ לארגן מחדש את ארונות חדר הילדים, במיוחד לקראת העונה החמה. זה הזמן להוציא פריטים שאין בהם עוד צורך וליצור ארון מסודר שיאפשר לילד לשמור על הסדר בחדר כולו. אז איך עושים את זה? קראו במאמרו הבא.

 

מוציאים ה-כ-ל

ארון עמוס בבגדים שאין בהם צורך או ארון שאינו מאורגן כראוי, יקשה על הילד לשמור על חדר מסודר. אם כדי למצוא את החולצה האהובה צריך לחטט בין ערמות בגדים שאינם מתאימים עוד – הסדר בארון לא יישמר לאורך זמן וסביר להניח שגם החדר לא יראה מסודר. על כן, אחת השיטות לסידור הארון היא קודם כל לרוקן אותו לגמרי, ולהוציא ממנו את כל הפריטים המאוחסנים בו. כך תוכלו גם למצוא בגדים ש”נעלמו” או פריט אהוב שחשבתם שאיבדתם. אין טעם לעשות קיצורי דרך, ולקראת העונה החמה זאת גם ההזדמנות לארגן מחדש את החלוקה בין בגדי קיץ לבין בגדי חורף. מכיוון שמדובר במשימה שעשויה להיות ארוכה יחסית, לא חייבים לסיים את סידור היום ביום אחד. ניתן להתמקד בכל יום או בכל שבוע בחלק אחר שלו וכך לסיים את המשימה לאט אך בטוח.

ממיינים

בשלב הבא של סידור ארונות לחדרי ילדים, יש לבצע מיון של הבגדים. לפני שמחזירים כל בגד למקומו מומלץ לבחון את מצבו, לבדוק אם עדיין ניתן ללבוש אותו או אם יש קרעים או כתמים שלא הצלחנו להסיר. אם מצבו של הבגד אינו טוב, ניתן אולי למצוא לו שימוש אחר או להשליך אותו לאשפה. לעומת זאת, ייתכנו בהחלט בגדים שניתן למסור או לתרום ובכך אף להעביר מסר חשוב לילד. אם ישנו בגד שהילד ממאן להיפרד ממנו אפשר לחשוב על פתרון יצירתי. אם מדובר לדוגמה בחולצה אהובה במיוחד, אפשר למסגר אותה וכך חדרי נוער יזכו לטאץ’ אישי והפריט יזכיר לילד רגעים שמחים בחייו. בסיום שלב המיון של הבגדים, ארון לחדרי נוער צריך להכיל אך ורק את הבגדים שבהם הילד באמת משתמש.

ניקוי הארון ואוורור

לאחר שנפטרנו מכל הבגדים המיותרים, חשוב לא פחות לנקות את המדפים ולאוורר את הארון. גם כאשר הארון סגור, במדפים עלול להצטבר אבק ולכלוך, והללו פוגעים לעיתים קרובות בבגדים. לכן, ישנם בגדים שיהיה צורך לנקות אותם ולאוורר אותם, במיוחד את בגדי הקיץ של נגעתם בהם כמה חודשים. את ניקוי הארון יש לבצע כמובן תוך שימוש בחומרים מתאימים, בהתאם להוראות היצרן. אם לא בטוחים באשר לטיבו של חומר ניקוי כלשהו, מומלץ לנסות אותו תחילה באזור נסתר בארון, ורק לאחר מכן להשלים את תהליך הניקוי כולו. בסיום הניקוי מומלץ ליבש את משטחי הארון היטב, ולהשאיר אותו פתוח לזמן מה לשם אוורור.

20.30.1008.00_2

חלוקה פנימית

גם אחרי שעושים סדר יסודי, ארונות של חדרי ילדים ובפרט של חדר נוער עלולים לחזור לסורם ולאי-הסדר שאפיין אותם קודם לכן. אך אל חשש, ישנן טכניקות שונות שיסייעו לשמור על הסדר שכל כך התאמצתם להשיג. הכלל המנחה הוא חלוקה פנימית טובה של שטח ארון הבגדים. לשם כך ניתן להיעזר למשל בקופסאות, בארגזי אחסון ובמחיצות. פריטים קטנים, כגון גרביים או תחתונים ניתן לאחסן במגירה ייעודית או בקופסת אחסון מתאימה. את הנעליים ניתן להניח בתוך קופסאות קרטון בתחתית הארון, ואפשר להוסיף עליהן סימני זיהוי כדי להקל את ההתארגנות בשעות הבוקר. גם את הבגדים רצוי לסדר על פי חלוקה ברורה,
למשל – בגדים חגיגיים בנפרד ובגדי יום-יום בנפרד. ככלל – חלוקה טובה המתאימה לצרכים של הילד תעשה לו “סדר בעיניים” ותסייע לו לשמור על הארגון בארון.

לתקן או לקנות חדש?

לעיתים במהלך סידור הארון, במיוחד אם זהו ארון ישן, מתברר כי ישנם פגמים שונים שלא שמנו אליהם לב קודם לכן. מסילות של מגירות שאינן פועלות כשורה, צבע מתקלף או מדפים “מחייכים” שהתעגלו כלפי מטה בשל בלאי או בשל עומס. במקרים אחרים, למשל אם הארון פורק והורכב כמה פעמים, מתברר כי הגב שלו אינו מחובר כראוי או שפה ושם בולטים ברגים העלולים להזיק לבגד. במצב זה עולה השאלה האם ניתן לתקן את הארון או שיש לרכוש ארון לחדרי ילדים. לפני שמחליטים, כדאי לשים לב לשיקולים הבאים – האם הארון המתוקן ימלא את צורכי הילד? מהי עלות התיקון של הארון הקיים? מהי עלות הרכישה של ארון חדש? למערך השיקולים הזה מצטרף כמובן גם רצונו של הילד, ומומלץ כי ההחלטה תתקבל גם תוך שיתוף שלו בתהליך.

לשתף את הילדים

תהליך סידור הארון עשוי להיות מתיש מאוד ולעיתים גם ארוך מאוד. יש ילדים שיכעסו ולא יבינו היכן החולצה האהובה שלהם שלא לבשו אותה כבר עשר שנים, ומדוע אתם מחליטים לזרוק את הג’ינס הדהוי שכבר לא עולה עליהם. לכן, כדי לנסות לנטרל מראש התנגדויות מסוג זה, מומלץ לשתף את הילדים בתהליך, כמובן בהתאם לגיל הילד ובהתאם ליכולת שלו. לשיתוף הילד בתהליך היבט חשוב לא פחות – ההיבט החינוכי. כאשר סידור הארון נעשה בשיתוף עם הילד, הילד לומד כי האחריות לארון הבגדים ולארגון שלו מוטלת בעיקר עליו. לעומת זאת, אם תבצעו את הסדר מבלי להתייעץ איתו הוא עלול לחוש שאתם פולשים למרחב האישי שלו (במיוחד אם הוא בגיל ההתבגרות) ועשוי להגיב “דווקא” כדי לבסס בחזרה את מעמדו. כדי לתמרץ את הילד לסייע בתהליך, אפשר גם להציע לו שבסיום הסידור תלכו ביחד לקנות בגדים חדשים. אחרי הכול – בכל מקרה הייתם קונים לו בגדים חדשים לקיץ.

 

20.54.1002.00_2