ינואר 16, 2018

כשמדברים על עיצוב בית יש שתי נקודות מבט לגשת לעניין. האחת היא גלובלית, ורואה את הבית כיחידה אחת, כאשר יש קשר בין החלקים השונים, והשנייה שמתייחסת לכל אחד מחלקי הבית כיחידת עיצובית נפרדת, שוב בהקשר הכולל של הבית. עיצוב חדר נוער הוא אחת מהנישות שיש להעניק להן תשומת לב נפרדת, ולהתייחס לבחירת האלמנטים העיצוביים, כמו; רהיטים, טקסטיל וטפטים לחדרי נוער, באופן ייחודי ושונה.

עיצוב בית צריך לספר את הסיפור של הדיירים שמתגוררים בו, וכך באותו אופן כל חדר וחדר יספר את הסיפור של האדם שנמצא בו ברוב שעות היום. חדרי ילדים שהופכים לחדרי נוער הם חדרים שדורשים במהלך השנים שינוי עיצובי, כלומר כשילד מגיע לגיל הבגרות יש מקום לספר על השינוי שחל אצלו גם דרך העיצוב.

לאפיין עיצוב לחדרי נוער דרך טפטים לחדרי נוער

לעיתים הבקשה מתמקדת רק בעיצוב של חדרי נוער. פרויקט שכזה, כאמור, מתחיל מהתייחסות לקונספט הכללי של הבית, ואז בדיקה של הצרכים של בני הנוער.

כשתשאלו נער או נערה מה הם היו רוצים כעיצוב לחדר שלהם, הם לרוב לא ידברו על השראה או על אג’נדה. האמירה שלהם תהיה יותר בסגנון: “בחדר של חבר שלי הדביקו טפטים לחדרי נוער, אני רוצה כאלה בחדר”. נכון, אין פה אמירה עיצובית של ממש, אבל בשאלות מכוונות יכולים מעצבים לבדוק מה אוהב הנער באותם טפטים לחדרי נוער. האם זה הגוונים או אולי הרעיון של טפט מוצא חן בעיניו, ואולי האיור הוא שמדבר אליהם יותר מכול.

אפשר גם לצאת מאותה נקודה, ולקחת את בן או בת הנוער אל חנות של טפטים לחדרי נוער או לבחון קטלוג באתרים ברשת. לבקש שיצביעו על טפטים לחדרי נוער שמוצאים חן בעיניהם, ומכאן לבנות את לוח ההשראה העיצובי.

כלומר, כל נקודת אחיזה מאמירות של בני נוער יכולה לשמש כנקודת פתיחה מצוינת ללוח ההשראה של המעצבים. כל מה שצריך לעשות הוא פשוט לצאת מהמקום שנוח לבני הנוער להסביר את עצמם דרכו, ולשאול אותם את השאלות הנכונות שיכוונו אתכם לתוכנית העיצוב.

קווים כללים לעבודת המעצב בחדרי נוער

ובכל זאת אפשר לאפיין קווים מנחים, שהם מכנה משותף בחדרי נוער:

  • אמירה צעירה ומותאמת לעידן הנוכחי
  • אמירה אישית – זהו גיל שהאמירה האישית חשובה להם מאוד – אם הם לרגע ירגישו שהחדר משרת את האמירה של הוריהם ולא שלהם, יהיו כאלה שיגלו התנגדות לעשייה שלכם.
  • מרחב פרקטי שישרת את המטרות האמיתיות שלהם, ולא של הוריהם. אם בני הנוער אינם מעוניינים בשולחן עבודה בחדר, אפשר להציג בפניהם את היתרונות הנוספים לשולחן בחדר, אבל אם הם מתעקשים שאין בכך צורך, תנו להם את הקרדיט להחליט (כמובן בשיתוף פעולה של ההורים).
  • לתת לבני הנוער לקבל החלטות ולהשתלב בעשייה העיצובית כבר בשלבים הראשונים של התהליך, כדי שיתחברו לחדר ולשינויים שאתם מייעדים לו.